Executieve functies

Executieve functies zijn onze denkprocessen die zorgen voor sociaal en doelgericht gedrag.
Ze zijn een beetje zoals een politieagent in het midden van een druk kruispunt.
Hij moet alles regelen en het overzicht bewaren.
Wanneer die politieagent niet gefocust is zal dit dan ook zijn effect hebben.
Onvoorziene files, vertragingen, ongevallen, verkeersagressie, …

Het politieagentje van kinderen met autisme heeft het vaak moeilijk en dit zien we ook in hun gedrag.
Er zijn letterlijk vertragingen en files.
Taken duren langer zoals aankleden, huiswerk maken.
Dit komt omdat hun polite agentje moeite heeft om de tussenstappen te automatiseren (werkgeheugen).
Hij heeft moeite met het plannen en organiseren van het kruispunt.

Hij ondervindt ook moeite met time-management. En heeft moeite om tijd in te schatten.
Hoe lang duurt iets?
Maar ook hoeveel tijd hij zelf nodig heeft.
Hij staat dan ook regelmatig te laat op zijn kruispunt.

Aandacht erbij houden is ook niet altijd vanzelfsprekend, hij is snel afgeleid.
Maar ook als het te druk wordt en hij dreigt het overzicht te verliezen, heeft hij de neiging om de aandacht van zijn taak los te koppelen.

Van de ene taak naar de andere gaan vraagt veel energie.
Wanneer hij het ene moment op een T-kruispunt moet staan is het voor hem heel lastig om daarna te switchen naar een ander kruispunt of andere taak.
Maar ook het kunnen beginnen aan een taak is hierdoor moeilijk.

Ook de emotieregulatie loopt moeilijker bij deze politieagent.
Hij voelt pas te laat aan wanneer iemand over zijn grens gaat en kan moeilijk zijn emoties aanvoelen en uiten.
Hij lijkt ook vaak impulsief en vindt het moeilijk om op voorhand gevolgen te koppelen aan zijn gedrag.

Het heeft geen zin om je kind te straffen voor dat wazig politieagentje in hun hoofd.
Een kind met autisme heeft moeilijkheden om al deze processen goed te beheersen en dat is iets waar we ons als omgeving bewust van moeten zijn.
Wat heeft je kind nodig?
Wat kan ik verwachten?

Lukt het soms wel?
In plaats van snel te belonen, stel je de vraag, wat maakt dat het nu beter lukt?
(Minder druk, stress, duidelijkheid,...)

Welke moeilijkheden ervaart het politie agentje van jullie kind?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb