![](https://primary.jwwb.nl/public/g/r/j/temp-bivfrdjjuiyyjmoyojio/p1x1oq/krk.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=751%2C748%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=466&height=464)
We kunnen ons brein en dat van onze kinderen onderverdelen in drie aparte delen.
1. Het reptielenbrein , onze innerlijke krokodil.
2. Het zoogdierenbrein
3. Het menselijkbrein
Reeds in de baarmoeder ontwikkelt zich het reptielenbrein.
Dit brein is ons primitief brein en helpt ons overleven.
Wanneer we een lange tijd in hoge stress vertoeven of bij een gevoel van gevaar brengt dit brein ons in een flight (vluchtende), fight(vechtende) of freeze (afsluitende) toestand.
Na een tijdje ontwikkelt zich het zoogdierenbrein.
Dit brein is het centrum van onze emoties.
Het hoogte brein is het menselijke of denkende brein.
Dit deel is bij kinderen nog volop in ontwikkeling.
Om het gedrag van een kind met autisme te kunnen kaderen, is het goed om te weten dat elk kind en elke volwassenen een raam bezitten.
Namelijk onze 'window of tolerance'.
Ieder raam is ook uniek.
Sommige hebben een groot raam en sommige een iets kleiner raam.
Kinderen met autisme behoren meestal tot die laatste groep.
De grootte van ons raam bepaalt hoe snel of hoe vaak we terugvallen op onze primitievere breinen.
Het helpt ons anders te kijken naar het gedrag van onze kinderen en helpt ons om onze verwachtingen en aanpak af te stemmen.
Want van een krokodil verwacht je niet hetzelfde als van een mens, toch?
Wil je meer weten over dat raampje van je kind ?
Morgen meer!
Reactie plaatsen
Reacties