![](https://primary.jwwb.nl/public/g/r/j/temp-bivfrdjjuiyyjmoyojio/bdbfml/1_7-2.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1080%2C1080%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=402&height=402)
![](https://primary.jwwb.nl/public/g/r/j/temp-bivfrdjjuiyyjmoyojio/qw8nye/2_10-2.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=1080%2C1080%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=410&height=410)
'Mensen met autisme hebben geen empathie'
Sommige zijn akkoord. 'Want dat is nu toch juist één van de kernthema's bij autisme?'
Anders zijn resoluut tegen.
'Hoe verklaar je anders dat kinderen met ASS soms juist zoveel aanvoelen?'
Recentelijk onderzoek heeft aangewezen dat bovenstaande stelling niet meer aan de orde is.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je kind geen moeilijkheden ervaart rond dit thema.
We moeten het begrip empathie veel ruimer bekijken.
Splits het begrip empathie eens op in:
✺Opmerkzaam zijn voor de gevoelens van anderen.
✺Interpreteren van de gevoelens van anderen.
✺Voelen wat de ander voelt.
✺Afgestemd reageren op de gevoelens van een ander.
Wat we opmerken is dat kinderen met autisme vooral moeilijkheden ondervinden in het opmerken, interpreteren en afgestemd reageren.
Maar ook dit is bij ieder kind verschillend.
Sommige kinderen voelen enorm goed aan, dat iemand uit balans is (1) maar weten totaal niet hoe ze hier gepast op moeten reageren. (4).
Het is dus belangrijk dat we empathie breder bekijken.
Probeer af te stappen van het idee 'mijn kind is niet empathisch'.
Maar kijk naar de verschillende aspecten van empathie.
Wat voelt je kind wel aan ?
En welke aspecten zijn voor hem moeilijker?
Het is ook belangrijk om te weten dat empathie zich veel later ontwikkelt, dan wat wij als volwassenen verwachten.
Pas in de 4de sociaal-emotionele fase, spreken we van een 𝗯𝗲𝗴𝗶𝗻𝗻𝗲𝗻𝗱𝗲 empathie!
En je hoort het beginnend, deze empathie is nog zeer egocentrisch.
Van een kind dat functioneert binnen die drie jongere fasen, kunnen we dus nog geen empatisch vermogen verwachten.
Zie het ontwikkelen van empathie als een rugzakje.
Doorheen hun leven vullen ze dat rugzakje met ervaringen die ze meenemen.
Als ouder kan je dit rugzakje vullen door te vertalen.
Vertaal wat er bij hen gebeurt, bij jezelf en een ander.
Help hen zoeken naar hun eigen gevoelens en grenzen.
Maar vertel ook over je eigen gevoelens en die van een ander.
Zodat je kind dit mee kan nemen in zijn rugzakje!
Stem je af op het rugzakje van je kind.
Je stuurt een instappertje ook niet met een grote, volwassenen rugzak naar school.
Reactie plaatsen
Reacties