Actie-reactie gedrag

Je kind komt thuis van school en het lijkt alsof hij op oorlogspad is.⁠
Hij vertoont testend gedrag en het lijkt alsof hij iedereen wilt uitdagen.⁠

Hij duwt voortdurend met zijn voet tegen kleine zus.⁠
Ze blijft achter jouw rug telkens weer de televisie aanzetten.⁠
Of het dier des huize vindt geen minuut rust meer.⁠

Je zou bijna durven denken:⁠
'Maar kijk, dat is nu toch echt om mij te treiteren!'.⁠
'Hij weet echt waar mijn knoppen staan!'⁠

Ook onder dit gedrag zit een nood.⁠
De nood aan voorspelbaarheid, nabijheid, ontprikkeling, ... .⁠

Na een drukke dag school of een drukkere activiteit, is het chaos in het hoofd van een kind met autisme.⁠
Al deze indrukken en prikkels hebben ervoor gezorgd dat je kind zich onrustig, gespannen, machteloos en misschien wel angstig voelt.⁠

Een natuurlijke reactie is dan, om op zoek te gaan naar zekerheden.⁠
Je kind gaat onderzoeken of zijn wereld nog wel klopt.⁠

'Als ik aan de hond zijn staart trek... Ja! Dan blaft hij!'⁠
'Oef, mijn wereld klopt.'⁠

'Als ik aan mama haar trui blijf trekken ... Ja! Het klopt!'⁠

Het belangrijk om dit gedrag liefdevol te begrenzen.⁠
Het is oké dat je kind zich onrustig voelt en hierdoor controle wilt hebben.⁠
Het gedrag dat er bij komt kijken is niet oké en dit mogen we naar hun toe communiceren.⁠

Benoem de gevoelens van je kind en blijf nabij.⁠
Door hen apart te zetten in de gang of bijvoorbeeld in de hoek, geven we nog meer voeding aan die onderliggende gevoelens.⁠
Je kind voelt zich nog onrustiger en heeft jou net nu erg nodig.⁠

Bied een liefdevolle grens.⁠
Kom samen tot rust en kijk wat je kind nodig heeft.⁠

Geef hen nadien de controle door hen te laten kiezen.⁠
'Ga je tekenen of ga je met mij mee de was in de droogkast steken?'⁠

Bied voorspelbaarheid en vertel wat er nog staat te gebeuren.⁠
Je kan dit natuurlijk ook visualiseren.⁠
Maar ga er niet meteen vanuit dat je kind dit zelfstandig kan.⁠

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.